Wat is Nordic Destination Branding?
Nordic is een fysiek gebied, maar ook een mentaal gebied. Een cultuur. De Identity Matching Methode komt in die cultuur het beste tot zijn recht. Nordic, passend werkgebied van IMA:
• De Scandinavische landen
• Nederland als Zuidpool van de Scandinavische landen
• (Noord-Duitsland & Schotland)
De mentaliteit:
• Gelijkwaardig (niet hiërarchisch of onderdanig en daardoor juist nog meer betrokken)
• Systematisch
• Planmatig met concrete afspraken
• Zelfstandig (niet de hele tijd bezig zijn met wat ‘anderen’ er van vinden)
• Argumenten en logica worden hoger gewaardeerd dan status en macht.
• Bereid zijn beslissingen te nemen die pas op de langere termijn hun waarde bereiken boven snel scoren op basis van de ‘waan van de dag’
We maken onderscheid tussen ‘destinations’ op macro niveau (altijd bestaande uit verschillende, onderling bij elkaar passende Identiteiten) en op micro niveau.
‘Destinations’ op macro niveau (zijn altijd samengesteld)
Bijvoorbeeld:
• Een land
• Een provincie
• Een regio
• Een stad
• Een dorp
• Een buurt of wijk
• Een winkelcentrum
• Een evenement
‘Destinations’ op micro niveau (één Identiteit)
Bijvoorbeeld:
• Een hotel
• Een restaurant
• Een winkel
• Een wellness centrum
• Een museum
• Een toeristische attractie
• Een schoonheidssalon
Marketing en Communicatie zijn beide onderdeel van een groter geheel: het creëren van een eigen plek in de hersenen.
Het is als het ware een BRANDMERK.
In het Nederlands zou het proces dus BRANDMERKEN kunnen heten. In het Engels heet dat BRANDING. Het resultaat heet dan een BRAND. In het Nederlands een MERK.
BRANDING is dus een goed ‘woord’ voor de combinatie van Marketing en Communicatie.
Wij denken dat BRANDING een beter woord is voor het proces dan Brandmerken of één van de twee onderdelen ervan (Marketing of Communicatie).
Daarom spreken we over Destination Branding en niet over bijvoorbeeld City Marketing.