Opleidingen
De Identity Matching Methode (IM) is een praktische methode die organisaties in staat stelt hun doelstellingen te beschrijven én te visualiseren. IM stelt bedrijven daarnaast in staat deze doelstellingen te communiceren naar een brede groep gebruikers/afdelingen; marketing, research & development, sales en onderaannemers binnen de creatieve sector (reclame, bedrijfsinrichting, etc). Bovendien kunnen organisaties met behulp van IM communiceren met ‘stakeholders’ van zowel binnen als buiten de organisatie. Op die manier zorgt IM bij organisaties voor focus op de doelstellingen in plaats van het reageren op de waan van de dag. De Identity Matching Academy (IMA) voorziet in het implementeren van IM-kennis binnen de organisatie opdat op termijn geen externe hulp benodigd is bij het ten uitvoer brengen van de ontwikkelde strategie.
De Identity Matching Methode bestaat uit de Identity Matching Theorie die vertaald is naar 4 Identity Matching Praktijk-fases. IMA biedt opleidingen voor zowel de IM-Theorie als de IM-Praktijk. Voor de IM-Praktijk biedt IMA 4 separate opleidingen (voor elke fase een opleiding). IMA biedt de IM-Praktijk opleidingen aan voor verschillende toepassingen; op consultant-niveau, op managementniveau en op ‘instructor-niveau’.
Consultant-niveau
Na het succesvol afronden van de IM-opleiding op Consultantsniveau kan men geheel zelfstandig alle benodigde werkzaamheden uit de IM-Praktijkfases uitvoeren.
Managementniveau
De IM-opleidingen op managementniveau zijn niet gericht op het zelfstandig uitvoeren van de IM-Praktijk maar op het toepassen van de uitkomsten uit die praktijk. De opleiding zorgt voor borging van het werk van de IM-Consultants binnen de organisatie. Met een opleiding op IM-managementniveau kan men IM-uitkomsten op managementniveau implementeren, vervolgopdrachten formuleren en projecten selecteren die de uitkomsten bekrachtigen.
Niet alleen producenten en dienstverleners ondervinden dit, ook bestemmingen ontdekken steeds meer dat ‘Destination Branding’ niet succesvol is als er door middel van campagnes slechts een aantrekkelijk ‘promotie-sausje’ over het aanbod wordt gegoten. Consumenten ervaren al snel de werkelijkheid onder dat sausje en wenden zich teleurgesteld af. Want zo ‘bruisend’ en ‘anders’ zijn die bestemmingen meestal niet.
Bestemmingen hebben teveel naar elkaar gekeken en te weinig naar zichzelf. Maar ook steden en dorpen lijken qua architectuur en winkelaanbod zo op elkaar, dat er geen specifieke aantrekkingskracht vanuit gaat.
Instructor-niveau
Consultants met zogenaamde ‘vlieguren’ kunnen een vervolgopleiding bij IMA doen op Instructor-niveau. Deze opleiding heeft als doel het bemannen van interne opleidingen waar gebruik wordt gemaakt van IM. (Vergelijkbaar met een ‘train-de-trainer’-model). De organisatie waarbinnen de Instructor opereert verkrijgt een licentie voor het geven van IM-opleidingen op management- en consultant-niveau (de consultant-examens worden door IMA afgenomen).